15. září 2013

Pečená rajčata s balzamikem


Můžu o sobě říct, že jsem milovník rajčat. Tedy spíš milovnice. Mám je ráda jen tak posolená na chlebu s máslem, v čerstvém stavu je ale nejvíc miluju s cibulkou, bazalkou a olivovým olejem na bruschettě. Když tepelně upravená, tak pak v čerstvé omáčce na těstovinách nebo třeba v rajčatové polévce. 


Rajčata sama o sobě toho moc nepotřebují, jedno je ale zásadní, a to kvalitní dochucení. Ne nadarmo se jejich chuť podtrhuje spolu s mozzarelou balzamikovým octem, to je totiž jeden ze správných parťáků pro rajčata. Když jsem narazila v kuchařce Jamieho Olivera na rajčata pomalu pečená s balzamikovým octem, nemohla jsem je pustit z hlavy a nakonec jsem se do nich jednoho krásného dne pustila.

Jak sám Jamie říká, na přípravu tohoto pokrmu neplýtvejte kvalitním a drahým balzamikovým octem, kupte levnější variantu, protože octa budete potřebovat větší množství. Cílem je vypéct rajčata do měkkosti a balzamikový ocet do takové hustoty, aby se táhl. Docílíte výborného zeleninového jídla, které můžete jíst jen tak s bagetkou přímo z pekáče. Když stolovat, tak jen stylově totiž.


Na jednu zapékací misku (asi 4 porce) jsem potřebovala

  • 8 vyzrálých rajčat střední velikosti
  • svazek jarní cibulky
  • 3 stroužky česneku na plátky
  • snítku čerstvých bazalkových listů
  • několik čerstvých bobkových listů
  • sůl
  • 1,5 deci balzamikového octa
  • olivový olej

Troubu jsem si předehřála na 200°C. Na dno zapékací misky jsem si nasypala bazalkové lístky a česnek. Rajčata jsem připravila tak, že jsem je na jejich spodní straně nařízla do kříže, a pak je naskládala nakrojenou stranou navrch vedle sebe do misky.

Mezi rajčata jsem pokladla bobkové listy a celé stonky jarní cibulky. Vše jsem osolila a pořádně zakápla olivovým olejem a dala to trouby péct asi na 1,5 hodiny, každopádně dobu pečení prodlužte či zkraťte podle stavu balzamikového octa - měl by zhoustnout a tak se jako táhnout.

Po upečení vyndejte bobkové listy a podávat můžete ještě teplé nebo i studené.