17. srpna 2013

Ultimátní americký hamburger


Milujete hamburgery z fastfoodu? Pak jste ještě nejspíš neobjevili ty dobré, poctivé hamburgery. Hamburger by měl být šťavnatý, plný chuti a čerstvosti a pěkně vysoký, že na něj neotevřete pusu. Rozhodně ne vysušený mizivý pláteček masa jako podešev. Zkuste najít okolo sebe restauraci, která má v nabídce domácí hamburgery a určitě nešlápnete vedle. Nebo si takový all-american hamburger udělejte doma. Uvidíte, že to není rozhodně žádný fastfood!


Mnoho lidí si myslí, že pojmenování hamburgeru nějak souvisí se šunkou (ham), ale pravda je úplně někde jinde. Hamburger je prý od Hamburku, známého přístavního města, kde se američtí námořníci setkali s prapůvodní matičkou amerického hamburgeru - němečtí námořníci tam totiž často jedli maso (nebo sekanou) v housce. No, Američané si recept doma upravili podle svého a vznikl evergreen americké kuchyně... Dnešní recept přichází z přípravou hamburgeru od samého začátku, udělala jsem si totiž sama i housky a hranolky - ty netypicky v troubě, když já ale to smažení nemám ráda. Tak se do toho pustíme, vše (kromě housek) je počítáno pro dva.


Na burgerové housky (recept ze smitten kitchen) - vyjde na čtyři kusy
  • dvě lžíce mléka
  • lžičku sušeného droždí
  • půl hrnku teplé vody
  • lžičku cukru
  • vejce
  • hrnek a půl hladké mouky
  • špetku soli
  • lžíci másla

Nejprve jsem si vytvořila kvásek, smíchala jsem teplou vodu s mlékem, cukrem a droždím a nechala pět minut vzejít. V míse jsem si mezitím rozšlehala vejce, přisypala mouku, sůl a máslo, zalila kváskem a hnětla ideálně tak 10 minut. Těsto jsem pak nechala v přikryté míse kynout asi dvě hodiny. Potom jsem těsto rozdělila na čtyři kusy, vytvořila z nich bochánky a nechala je kynout ještě další dvě hodiny. Bulky jsem pak pomazala žloutkem a pekla v troubě předehřáté na 200°C asi 15 minut dozlatova.


Na hranolky
  • 4 brambory
  • olej
  • sůl

Brambory jsem oloupala a nakrájela na hranolky, nejdříve na plátky a pak na kousky. V míse s vodou jsem je opláchla od škrobu, v utěrce pak důkladně osušila a ve vedlejší míse pokapala a obalila v oleji. Hranolky jsem rozprostřela na pečící papír a pekla v troubě předehřáté na 200°C dozlatova. Na závěr jsem je před podáváním osolila.


Na karamelizovanou cibuli
  • olej
  • velikou cibuli
  • špetku cukru
  • lžíci balzamikového octa

Cibuli jsem na mandolíně nakrájela na tenká půlkolečka. Na oleji jsem jí zpěnila, přidala jsem cukr a ocet a na malém ohni opékala tak, aby změkla a zhnědla. 


Na burgerové karbanátky jsem potřebovala
  • 350g hovězího masa s obsahem tuku okolo 10% (nechte si poradit v řeznictví) - namletého nebo si umelte doma 
  • dvě lžíce worchesterské omáčky
  • špetku soli
  • 2 plátky cheddaru

Maso jsem promíchala se solí a worchesterskou omáčkou a nechala v lednici alespoň hodinu odpočívat. Pak jsem ze směsi připravila dva karbanátky a dala je opéct na grilovací pánev z obou stran. Karbanátky vytvářejte trošku širší než je houska, protože při pečení se trochu srazí. Stupeň propečení si určete sami, je možné mít medium i well done, i když medium je přirozeně šťavnatější. Před koncem jsem ještě na horké hamburgery položila plátek cheddaru, aby se roztekl.



Na dokončení hamburgeru
  • kečup
  • nakrájenou nakládanou okurku
  • 2 plátky salátu
  • plátky rajčat
  • 4 plátky opečené slaniny

Housky jsem rozpůlila, na spodek jsem položila plátek salátu a plátky rajčat. Na rajčata pak slaninu, nakládanou okurku a kečup. Karbanátek jsem položila na to, navršila karamelizovanou cibulku a přiklopila druhou polovinou housky. Podávala jsem s hranolkami jako v americkém dineru!