29. května 2013

Plněný lilek - Imám bayildi


Řekla jsem si, že by dnes bylo dobré něco přidat na blog, a tak vám dnes servíruji skvělý recept na plněný lilek. Tento recept už mám v repertoáru hodně let ještě z doby, kdy jsem žila jako vegetariánka a recept objevila v jedné malé vegetariánské kuchařce (recept jsem si samozřejmě za ty roky trochu upravila). Tehdy taky lilek tak nějak teprve začínal pronikat na náš trh i na naše talíře, bylo to něco nového.




Jsem ráda, že jsem s lilkem začala v této úpravě, protože je to právě tento recept, který odstartoval můj pozitivní vztah k lilku ve všech podobách. Původně jde o turecký recept, který v sobě spojuje skvělou chuť lilku a rajčat. Turecký původ prozrazuje i název - imám bayildi znamená v překladu něco jako "imám omdlel" a až ochutnáte, všechno pochopíte.

Na dvě porce jsem potřebovala
  • jeden lilek
  • malou cibuli
  • dvě velká rajčata
  • lžičku sladké papriky
  • stroužek česneku
  • sůl
  • sušenou bazalku
  • tvrdý sýr na posypání (ementál nebo goudu)
  • olej

Nejprve jsem si na délku přepůlila a vydlabala lilek. Je dobré pracovat například ostrou lžící, protože lilek je poměrně tuhý. Na pánvi jsem si pak zesklovatěla nadrobno nakrájenou cibuli, přidala nadrobno nasekaný vnitřek lilku, nasekaná rajčata, utřený stroužek česneku, sladkou papriku, bazalku a sůl a opékala.

Když lilek vstřebal olej, přidala jsem trochu vody, aby se vše dohromady podusilo a vytvořilo kompaktnější hmotu (vodu možná bude třeba přidávat po troškách několikrát). Směs jsem dusila asi 15 minut.

Předehřála jsem si troubu na 200°C. Do zapékací mísy jsem položila vydlabané poloviny lilku, do nich rozdělila podušenou směs, zasypala trochou sýra, podlila maličko vodou a přikryté dala péct na 20 minut. Pak jsem poklop odkryla a dopékala ještě dalších 10 minut.

Hotové jídlo obvykle podávám s bagetou (protože občas se z vody a šťávy ze směsi pod lilkem vytvoří skvělý sos a bageta jej krásně nasaje) nebo vařenými bramborami.