7. ledna 2013

Burek sa mesom


Znáte burek? Pokud ne, tak se s ním seznamte, protože opravdu stojí za to. Burek je balkánský pokrm připravovaný z více vrstev těsta, které se plní různými náplněmi, obvykle mletým masem, rýrem, špenátem nebo zelím.

Burek jsem poprvé ochutnala na týdením sportovním výletě do Chorvatska ještě na gymplu, kde to bylo pro nás jako studenty cenově dostupné a opravdu dobré jídlo. Letos jsem si ho opět v Chorvatsku připomněla, když jsem ho náhodou potkala v jednom pekařství. Hned jsem si ho musela koupit.

Recepty si každá výrobna a rodina střeží, proto když jsem se snažila najít nějaký obstojný recept, chvilku to trvalo. Ale nakonec se zadařilo, našla jsem ho zde a mohla se do jeho přípravy tedy pustit.

Na jeden burek o průměru asi 25 cm, který vystačí na čtyři porce, jsem potřebovala:

  • dva hrnky hladké mouky
  • něco přes jeden hrnek vody
  • špetku soli
  • asi půl hrnku oleje 
a na náplň pak:
  • 250g mletého hovězího masa
  • jednu velkou cibuli
  • vegetu 
  • trošku oleje
Z mouky a vody jsem uválela těsto (vody je třeba různé množství podle nasákavosti mouky, ale těsto by mělo být tak akorát měkké a přesto pevné, držící tvar), které jsem asi pět minut hnětla v ruce, dokud se nestalo kompaktní a elastické.

Těsto jsem rozdělila na pět stejných dílů, vytvořila z nich silnější placky, aby se vešly do vyšší nádoby na sebe. Nádobu jsem maličko vylila olejem, vložila první placku, zalila olejem, přiložila další placku a takhle pořád dál, dokud jsem nespotřebovala všechno těsto a to nebylo ponořené v oleji. Těsto jsem pak nechala asi hodinu odpočinout.

Mezitím jsem si připravila náplň. Cibuli na kostičky jsem zesklovatěla na oleji, přidala maso a vegetu a vše opekla, aby se maso udělalo. Směs jsem pak nechala vychladnout.


Těsto jsem po hodině postupně vyndala z nádoby a na kuchyňské desce začala vytahovat do průhledné velké placky. Chce to opatrně, aby se těsto neprotrhlo, ale bylo dost tenké.

Na takovou placku, které jsem okrájela silnější kraje, jsem rozprostřela část náplně a zabalila do balíčku velikosti zapékací misky. Další těsto jsem stejně roztáhla,okrájela a položila na něj první balíček, další část náplně a opět zabalila. Takto jsem vytahovala a balila, dokud jsem nespotřebovala těsto i náplň.


Hotový balíček jsem vložila do zapékací misky, pokapala zbylý olejem z nádoby a dala do trouby předehřáté na 190°C péct asi na 30 minut nebo prostě do té doby, než povrch zezlátl.

Z hotového burku jsem slila přebytečný olej, nakrájela jako koláč na trojúhelníčky a mohla servírovat. Jíst se dá ještě teplý, ale  i studený je moc dobrý.

4 komentáře:

  1. Tedaa, to je zajímavý recept.. Koukám, že vaříš zdravě a to je něco pro mě :) Sleduji ;) A těším se na další příspěvky :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky! I když tohle není zrovna úplně zdravý recept, přeci jenom je tam dost oleje :D Každopádně snažím se.

    OdpovědětVymazat
  3. Obdivuji, na tohle bych neměla trpělivost...Klobouk dolů!

    OdpovědětVymazat

Za všechny komentáře děkuji :)